Sobre dietes vegetarianes

Seguim contestant preguntes que arriben a través de la nostra pàgina de facebook. En aquest cas sobre els beneficis de la dieta vegetariana, si és adequada per a esportistes i si ajuda a perdre pes.

La dieta vegetariana és aquella que es caracteritza per eliminar totalment o parcialment els aliments d’origen animal. Segons aquesta premissa trobem quatre tipus d’alimentació vegetariana de menys a més estricta:

 Alimentació ovolactovegetariana: manté productes d’origen animal: els ous, la llet i els seus derivats.

Alimentació ovovegetariana: manté únicament els ous com a aliment d’origen animal.

Alimentació lactovegetariana: manté només la llet i els seus derivats com a aliments d’origen animal.

Alimentació vegana: és la que no conté cap aliment d’origen animal.

L’Associació americana de dietètica (ADA) l’any 2009 va manifestar que “Les dietes vegetarianes ben planificades són apropiades per a totes les etapes del cicle vital, incloent-hi l’embaràs, la lactància, la infància i l’adolescència, així com per a esportistes”.

vegetarian

Autor desconegut

Entre els beneficis d’aquesta dieta s’inclouen la baixa aportació de greix saturat, i l’aportació baixa o nul·la de colesterol. A més, amb la dieta vegetariana s’inclou una major quantitat de fibra, la qual cosa permet tenir molt més nets de toxines els nostres intestins.

Estudis realitzats han demostrat que les persones que segueixen una dieta vegetariana pateixen menys malalties cardiovasculars (Appleby, Davey i Key, 2002). Aquest fet s’atribueix a l’acció protectora de la fibra soluble, els fruits secs, els esterols vegetals, la soja i altres compostos molt presents en aquesta dieta. En la hipertenció, els resultats de l’estudi americà DASH (Aproximacions Dietétiques per aturar la Hipertenció) i les revisions de l’ADA, demostren que la ingesta considerable de fruita i verdura redueix significativament la pressió arterial (Sacks et al., 1999, ADA, 2009). La prevalença d’obesitat en la població vegetariana és menor, com demostren estudis com el de Key, 1996. I les investigacions del Oxford Vegetarian Study indiquen que l’IMC (Índex de massa corporal), en general més baixos, en les persones vegetarianes, es deu al menor consum de greixos animals i al major consum de fibra (Appleby, Thorogood, Mann i Key,1999.

InternationalVegetarianUnion-JWT-KuwaitImatge de International Vegetarian Union

En tots els casos, incloent-hi per tant els esportistes, per assegurar l’èxit, s’ha fer un correcte plantejament de la dieta vegetariana o vegana i planificar-les adequadament per no patir carències indesitjables d’algun nutrient. Si es fa així no hi haurà cap problema. És molt important informar-se i comptar amb la supervisió d’un professional.

En termes molt generals m’agradaria recalcar que tot i les restriccions d’alguns aliments pròpies de la mateixa dieta, és important que sigui molt variada. Serà bo provar i introduir nous aliments que completaran la nostra dieta.

Pel que fa a la pèrdua de pes, si bé és veritat que el reordenament de la dieta i el canvi d’hàbits pot portar a eliminar l’excés de pes, ha de quedar clar que les dietes vegetarianes o veganes no són dietes per perdre pes.

Maria de los MozosHola! Sóc la Maria, la Dietista – Nutricionista graduada darrere de More Than Feeding. Podeu llegir més sobre la meva història aquí. També em trobareu a facebook i instagram.
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s