Proteïnes

Nutrients bàsics: Hidrats de carboni, Proteïnes, Lípids, Aigua, Vitamines, Minerals

Seguim parlant de nutrients. Després de presentar els hidrats de carboni, ara és el torn de les proteïnes, que a més d’aportar-nos energia (4 calories per gram), tenen també altres funcions molt importants en el nostre organisme:

      1. Funció estructural, primordial per a la formació tant de les nostres cèl·lules com dels nostres teixits.

      2. Permeten les diverses reaccions químiques que es produeixen a l’organisme i que són bàsiques per a la supervivència.

      3. Intervenen en diferents processos vitals, com la resposta immunitària, la coagulació i la comunicació entre cèl·lules.

Les proteïnes estan formades per la unió d’unes estructures més petites anomenades aminoàcids. Un total de vint, dels quals nou són aminoàcids essencials, que el cos no és capaç de crear (sintetitzar) i s’han d’aportar mitjançant la dieta.

prots vegetals copyAlguns dels aliments que aporten proteïna vegetal

Les proteïnes poden ser d’origen animal o vegetal i la dieta les ha d’aportar diàriament en una quantitat que oscil·la entre els 0,8 i l’1,2 grams per quilogram de pes corporal. La diferència entre unes i altres és que les d’origen animal aporten tots els aminoàcids essencials i, per això, són d’alt valor biològic o completes, i les vegetals s’han de combinar entre elles per convertir-se en proteïna completa. Per exemple, si combinem cereals i llegum s’obté una proteïna d’alt valor biològic i d’origen vegetal.

 Actualment hi ha un consum excessiu de proteïnes d’origen animal,sobretot carns vermelles. És cert que aporten proteïnes d’alt valor biològic, però són de digestió especialment pesada i afegeixen també colesterol o greix saturat que és poc saludable en quantitats elevades. Per tant és important combinar proteïnes d’origen animal i vegetal. En cas d’optar per dietes exclusivament vegetarianes, s’ha de tenir especial cura en la combinació d’aliments per aconseguir la imprescindible proteïna completa.

prots animals copyAlguns dels aliments que aporten proteïna animal

El nostre organisme no pot emmagatzemar proteïnes. Si en prenem en excés, el cos les elimina. Per tant, és important d’una banda no sobrepassar el consum recomanat de proteïna, fet ben habitual en les dietes dels països desenvolupats, i d’altra banda, prendre’n en tots els àpats, ja que el cos no s’atura i les necessita contínuament per funcionar correctament.

* Proteïnes d’origen vegetal: llegums (llenties, cigrons, soja (tofu, tempeh…) mongetes seques, pèsols), cereals (civada, ordi, sègol, mill, blat (seitan), kamut, espelta…), quinoa, fruits secs (nous, avellanes, ametlles…), llavors (carbassa, gira-sol, sèsam…), brots o germinats (alfals, soja, cigrons…), espirulina (fitoplacton).

* Proteïnes d’origen animal: carn blanca (pollastre, gall d’indi, conill, ànec…), carn vermella (vedella, porc, cavall, corder, carn de caça…), peix blanc (orada, bacallà, rap, mero, llenguado, llobarro, panga, lluç…), peix blau (salmó, tonyina, verat, sardina, seitó, arengada, truita, bonítol, anguila…), ous, llet i derivats (iogurts i formatges).

Maria de los MozosHola! Sóc la Maria, la Dietista – Nutricionista graduada darrere de More Than Feeding. Podeu llegir més sobre la meva història aquí. També em trobareu a facebook i instagram.
Advertisements

Un pensament sobre “Proteïnes

  1. Retroenllaç: Els ous – More than feeding

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s