Nutrients: Hidrats de carboni o glúcids

Nutrients bàsics: Hidrats de carboni, Proteïnes, Lipids, Aigua, Vitamines,Minerals

Com ja vam definir al primer post els hidrats de carboni són uns dels nutrients indispensables per al nostre organisme i tenen principalment dues funcions:

      1. Són la font d’energia principal per al funcionament del nostre cos. 1 gram d’hidrat de carboni aporta 4 calories.

      2. Participen en la formació de compostos essencials per a l’organisme.

k3839-3

Representació d’alguns aliments rics en hidrats de carboni de la Agricultural research service of America

Se n’ha de consumir a cada àpat, però amb la quantitat adequada, perquè si se’n pren massa, la manera que té el cos d’emmagatzemar aquesta energia que no pot utilitzar és en forma de greix.

Considerant només els elements amb una major representació quantitativa a la nostra dieta, podem considerar que hi ha tres tipus d’hidrats de carboni o glúcids.

Midó o fècula: té una estructura química complexa que fa més lenta la seva digestió. S’ha de trencar per obtenir sucres més simples que es puguin absorbir. Aquest trencament previ fa que arribin més lentament a la sang aportant l’energia a un ritme més baix. Per poder-los digerir s’han de coure, el midó cru no es pot digerir i produeix diarrea.

* Aliments rics en midons i fècules: cereals (civada, ordi, sègol, mill, blat, kamut, espelta…), pasta, pa, arròs, patata, blat de moro.

fecules copyRepresentació d’alguns aliments rics en midons i fècules

Sucres: es caracteritzen en general pel seu gust dolç. Poden ser:

Simples, formats per una sola molècula, s’absorbeixen a l’intestí sense necessitat d’una digestió prèvia, la qual cosa els fa una font molt ràpida d’energia. Per això són també anomenats hidrats de carboni d’absorció ràpida. Glucosa, galactosa, manosa, fructosa…

Complexos, formats per la unió de dues molècules simples, només es poden absorbir mitjançant la digestió. Maltosa, lactosa, sacarosa, rafinosa.

* Aliments rics en sucres: sucre de taula (blanc o morè), fruites, dolços, mel, llet, caramels, mermelada i tots aquells productes que continguin sucres afegits.

sucreple copyRepresentació d’alguns aliments rics en sucres

Fibra: són molècules complexes i resistents que no som capaços de digerir i arriben a l’intestí gruixut sense assimilar-se. El component principal de la fibra que ingerim amb la dieta és la cel·lulosa, tot i que altres components habituals són la hemicel·lulosa, lignina i substàncies pèptiques. És bàsica per mantenir nets els intestins.

* Aliments rics en fibra: hortalisses, verdures, fruites amb pell, llegums i aliments integrals.

fibra (2) copyRepresentació d’alguns aliments rics en fibra

Maria de los MozosHola! Sóc la Maria, la Dietista – Nutricionista graduada darrere de More Than Feeding. Podeu llegir més sobre la meva història aquí. També em trobareu a facebook i instagram.
Anuncis

2 pensaments sobre “Nutrients: Hidrats de carboni o glúcids

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s