Piràmide dels aliments

La piràmide dels aliments és una representació gràfica per informar i educar sobre alimentació saludable. Ofereix la informació d’una manera fàcil d’entendre i de recordar a l’hora de triar els aliments que han de configurar una dieta equilibrada. És la representació gràfica més popular de l’alimentació i està basada en les diverses guies alimentàries mundials.

 Consisteix en una representació piramidal dels aliments de la dieta, distribuïts en diferents nivells; de tal manera que a la base de la piràmide trobem aquells aliments que s’han de consumir més freqüentment, i progressivament els que han de tenir un consum cada cop menor.

No tots els aliments de cada nivell han d’estar presents a cada àpat o dia; sinó que amb algun representant de cada grup n’hi ha prou. Això si, com més varietat, millor.

Captura de 2013-02-24 20:22:38

Piràmide fruit d’una de les accions del programa PAAS de la Generalitat de Catalunya

Algunes piràmides afegeixen, a més, indicacions sobre la freqüència de consum en forma de racions diàries per grups d’aliments, que combinats harmònicament creen una alimentació saludable.

La base de la piràmide i per tant la base de la nostra alimentació la formen:

Els cereals (pa, pasta, farines), l’arròs, les patates, a cada àpat.

Les verdures i hortalisses, un mínim de 2 vegades al dia

Les fruites, un mínim de 3 vegades al dia.

L’oli d’oliva, a cada àpat, però d’una manera controlada.

Llet, iogurt i formatge (d’origen animal o vegetal), entre 2 i 4 racions al dia.

L’aigua, entre 6 i 8 gots diaris.

_________________________

Aliments situats just per sobre s’han de prendre diverses vegades a la setmana:

El peix (més blanc que blau) ha d’estar present entre 3 i 5 àpats a la setmana.

Els ous, no han de sobrepassar les tres o quatre unitats a la setmana.

Els llegums,  mínim de dues vegades a la setmana.

La carn magra o blanca els 2 o 4 quatre àpats restants.

_________________________

La part més alta de la piràmide inclou els aliments que són d’ingesta ocasional:

porc, xai, mantegues, embotits, brioixeria industrial, begudes refrescants, dolços…

Captura de 2013-02-24 20:24:36Piràmide presentada per la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC)

Les piràmides, a més, també inclouen una recomanació relacionada amb l’exercici físic, al voltant dels trenta minuts diàris com a mínim.

 Les millores i els canvis en les piràmides alimentàries són constants ja que s’ha d’anar actualitzant d’acord amb els nous coneixements científics.

Maria de los MozosHola! Sóc la Maria, la Dietista – Nutricionista graduada darrere de More Than Feeding. Podeu llegir més sobre la meva història aquí. També em trobareu a facebook i instagram.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s