La importància de l’equilibri

M’agradaria començar el meu blog parlant de l’equilibri com a principi que ha de guiar la nostra alimentació, perquè penso que sovint no se li atorga la importància que ha de tenir en l’alimentació en particular i en general en la nostra vida.

def3

Quan parlem d’alimentació equilibrada parlem de tres principis bàsics:

      1. Cobrir les necessitats calòriques o energètiques de l’organisme

      2. Aportar els requeriments nutricionals necessaris

      3. Fer una alimentació variada

Amb aquests principis assolim tant les quantitats com els tipus d’aliments i begudes que proporcionaran nutrients i energies suficients i adequats per al creixement i desenvolupament correctes de cèl·lules, teixits i òrgans del nostre cos.

S’ha de pensar que no hi ha cap aliment que ens aporti tots els nutrients que el nostre organisme necessita i, per tant, hem d’aconseguir que als nostres àpats hi hagi aliments d’origen i de grups alimentaris diferents.

Els aliments són compostos que contenen com a mínim una substància nutritiva i es classifiquen en grups segons els nutrients majoritaris que els caracteritzen.

Els nutrients per la seva banda són hidrats de carboni, proteïnes, greixos o lípids, vitamines, minerals i l’aigua, que formen els aliments quan es combinen en diferents quantitats.

piramidecarxofesblanc copy

En alimentació equilibrada, ens referim, per tant, a molts equilibris:

 Equilibri dels nutrients: se n’ha de prendre aquelles quantitats que el cos necessita per funcionar i no arribar a patir alguna carència (de cap d’ells), però sense fer-ne un abús, perquè l’excés de nutrients pot ser perjudicial per a la salut.

 Equilibri dels aliments: d’una banda en la quantitat concreta de cada aliment, i, de l’altra, en la varietat dels aliments (evitar el que dicten algunes dietes, sobretot d’aprimament, que es basen en la ingesta d’un sol o d’un grup reduït d’aliments).

 Equilibri en al freqüència dels aliments: ha d’existir també en aquest aspecte un equilibri per no repetir els mateixos tipus de nutrients i acabar patint la carència d’algun d’ells.

 Equilibri en els àpats: no només s’ha de mirar el que prenem sinó també quan ho prenem, perquè el moment sí que és important. També ho es l’organització horària dels àpats, que hauríem de fer més o menys a la mateixa hora sense grans canvis per no alterar innecessàriament el funcionament del nostre organisme.

 Equilibri en les formes de cocció dels aliments i també d’aquells que prenem crus. No podem prendre tots els aliments sempre a la planxa o bullits o fregits o crus…

 De tota manera, no cal convertir la nostra alimentació en una obsessió. Tots aquests equilibris de què parlem s’han d’aconseguir en el conjunt de la dieta, no cal que sigui àpat a àpat, encara que seria l’ideal. Així, per exemple, si a algú al matí li és molt complicat, posem, per exemple, menjar fruita a l’esmorzar, però en la resta d’àpats del dia pren la dosi necessària, no hi ha cap problema; tot i que si ho fem en diferents àpats és més fàcil que no ens saltem cap dels aliments necessaris.

piramidetaronges

piramidetaronges1

I ara el que tots ens preguntem…quins beneficis obtenim assolint tots aquests equilibris? Doncs bé, seguint una alimentació equilibrada ajudem el nostre organisme a aconseguir els nutrients necessaris per funcionar correctament i mantenir-se sa. De la mateixa manera s’aconsegueix també controlar el propi pes i disminuir el risc de desenvolupar malalties cròniques. Tant des del National Heart Lung and Blood Institute com des de la Sociedad Española para el estudio de la Obesidad han informat que el fet de patir obesitat i sobreprès augmenta molt el risc de patir altres patologies com: malalties cardíaques, diabetis, síndrome metabòlic, càncer, osteoartritis i trastorns respiratoris.

 

duplicate

Tots hem d’aconseguir l’equilibri en la nostra alimentació, però cal tenir en compte que les necessitats de nutrients són específiques per a cada individu, ja que depenen de l’edat, el gènere, l’alçada, el pes i l’activitat física. Per tant, cadascú, segons les seves característiques, n’haurà d’adaptar les quantitats. 

Maria de los MozosHola! Sóc la Maria, la Dietista – Nutricionista graduada darrere de More Than Feeding. Podeu llegir més sobre la meva història aquí. També em trobareu a facebook i instagram.
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s