L’alimentació a la castanyada

Ahir vam celebrar la Castanyada. Aquesta és una festa popular que es celebra la vigília de Tots Sants. Segons la tradició popular, aquestes dates són el moment de l’any en què s’interrelacionen el món dels vius i el dels morts.

La gastronomia típica d’aquesta festa la formen castanyes, moniatos i, a Catalunya, també els panellets.

panellets copyEls Panellets

Les castanyes pertanyen a la família dels fruits secs, tot i que la seva composició nutricional és diferent. Són menys calòriques que ametlles, avellanes o nous, ja que, són més riques en hidrats de carboni i menys greix; a més a més, tenen una quantitat superior d’aigua.

D’altres fruits secs també són presents a la Castanyada. Recordem que els panellets s’elaboren no només amb una barreja de d’ametlla i sucre, sinó que s’arrebossen amb pinyons o ametlla ratllada. Els fruits secs són una molt bona font de greixos insaturats, saludables i cardioprotectors. Tot i així, el seu consum ha de ser moderat perquè aporten una quantitat important de greix.

Els moniatos són també una bona font d’energia. Són de la mateixa família que les patates, però tenen una quantitat superior d’hidrats de carboni i, a més, són rics en carotenoides (vitamina A d’origen vegetal) i que li donen aquest color taronja i que són uns molt bons antioxidants que protegeixen la nostra pell del sol.

Els aliments propis de la Castanyada són, doncs, una font de nutrients que reforcen el sistema immunitari de cara a la tardor i l’hivern, com ara l’àcid fòlic i el seleni. D’altra banda són rics en antioxidants, com és el cas dels carotenoides i la vitamina E.

Celebrar la Castanyada és també positiu nutricionalment sempre que se’n moderi el consum i formi part d’una dieta equilibrada i variada.

Els tomàquets

Els tomàquets són originaris de la zona tropical del Centre i Sud-amèrica i els europeus els van introduir al vell continent al segle XVI.

De tomàquets en trobem diverses varietats amb formes, colors (vermell o verd) i sabors (àcid o dolç) diferents. La seva estacionalitat la trobem de maig a octubre, per tant a l’estiu n’és plena temporada.

tomaquet copyPropietats nutricionals

El component principal del tomàquet és aigua i té, per tant, un valor energètic baix. El tomàquet és un fruit amb un elevat contingut de vitamines i minerals, conté vitamina A vegetal (betacarotens), vitamina C i vitamina E en quantitats importants i també vitamines del grup B, i minerals com el potassi, el fòsfor i el ferro.

Tant el tomàquet com els seus derivats (triturat, salses, sopes, sofregits) destaquen pel seu contingut en licopè, un compost amb un elevat poder antioxidant i que a més és responsable del seu color vermell. La quantitat de licopè és més elevada si el tomàquet creix a la planta i s’incrementa amb la maduració.

tomaquets copyEl contingut de fibra del tomàquet ajuda a la regulació intestinal i augmenta la sensació de sacietat en les dietes d’aprimament.

Si els tomàquets són madurs i de temporada, la millor manera de prendre’ls és crus, amb la pell i les llavors en amanides, sopes fredes, sucs o gaspatxos. També es poden menjar cuits, al forn, fregits, en forma de puré i afegits a tota classe de guisats. Una ració de tomàquet està entre els 200 i 250 grams de producte.

IMG_20140801_100051Tots els aliments en estat natural poden tenir contaminants o microbis; per això és molt important rentar tant les fruites com les verdures senceres i amb pell sota un bon raig d’aigua fregant bé, per evitar que en tallar-les, els microorganismes i altres contaminants passin a l’interior. Cal també rebutjar les parts on hi hagi fongs, ferides, talls o que estiguin fetes malbé.

tomaquetscherry copyDisfrutem dels productes de temporada!

Crema freda de cogombre i menta

Com que sembla que la calor s’allarga us proposo una recepta d’un plat molt fresc descobriment d’aquest estiu! És una crema freda de cogombre molt molt fàcil d’elaborar!

Ingredients:

– Cogombre

– Iogurt natural

– Ceba

– Formatge de cabra

– Menta

– Oli d’oliva

– Aigua

– Sal

ingredients copy

ingredietns2 copyL’elaboració consisteix a posar tots els ingredients principals dins del recipient on els vulguem batre.

estris copyUn cop estiguin tots ben batuts podem afegir l’aigua, l’oli d’oliva i podem rectificar de sal.

mixit copyNomés falta refredar la crema a la nevera durant unes hores i ja es podrà servir.

platfet copyBon profit!

Càries i alimentació

La càries és una malaltia infecciosa de les dents, produïda per microorganismes que es troben de forma natural a la boca i que amb el temps provoquen la desmineralització gradual de l’esmalt dental. No són doloroses fins que no arriben al nervi i moltes vegades poden ser difícils de detectar si no estem atents a la nostra boca.

A la boca, la saliva, les bactèries i les restes de menjar s’acaben unint a la superfície de les dents i formen la placa dental. Si la placa no s’elimina cada cert temps, acaba per atacar l’esmalt de la superfície de les dents. A partir d’aquest moment, si no es tracta, avançarà atacant els teixits i cada vegada a més profunditat.

.

Al menjar, els carbohidrats ingerits que s’han quedat a la boca son digerits per la baca bacteriana i així es produeixen uns àcids que fan que el pH de la boca disminueixi. Tot plegat, crea un ambient perfecte per a l’inici de la càries.

.

Els carbohidrats que es digereixen són aquells que coneixem com a sucres ràpids, per aquest motiu tots aquells aliments dolços amb un alt contingut de sucres són els que poden provocar l’aparició de càries.

pastis copyHem de tenir present que no tots els aliments amb sucres actuen exactament igual. Per exemple, els cereals amb sucre són més perillosos que un te amb sucre, en el primer cas els cereals, per la seva textura i consistència pastosa s’enganxen més fàcilment a les dents facilitant així l’aparició de les càries. Si el sucre està diluir amb aigua, com seria el segon cas, hi ha poques possibilitats que es quedi enganxat i, per tant, menys possibilitats de produir càries.

.

Quins aliments ens poden ajudar a disminuir les probabilitats de desenvolupar una càries?

D’aliments n’existeixen diversos i es classifiquen depenen el potencial cariogènic que tenen, és a dir, si faciliten més o menys l’aparició de càries.

  • Alt potencial: fruits secs dolços (orellanes, panses…), cereals, galetes, pa, patates fregides…
  • Baix potencial: fruites, formatges, carn, peix, fruits secs (ametlles, anous…)

.

Com a exemples, hem destacat la poma amb baix potencial ja que, elimina les restes adherides a les dents i al tenir àcid cítric a la seva composició augmenta la producció de saliva.

pomes copyI també el formatge és un altre aliment que també té un efecte protector sobre l’esmalt davant de la càries, ja que, al ser pastós i no tenir sucres ràpids fa augmentar també la salivació i el pH de la boca.

.

Amb tot, sí que és cert que alguns aliments ens poden ajudar a disminuir les probabilitats de tenir càries, el més important per reduri les possibilitats de patir càries és raspallar-se les dents després de prendre especialment aliments pastosos i ensucrats.

raspall copyLa higiene bucal és molt important!!

Postres per compartir

El que us porto avui són unes postres per compartir! Pensant en l’arribada del bon temps i que sempre sorgeixen plans com ara els pícnics, dinars o sopars amb amics a l’aire lliure, en alguna terrassa o pati, he pensat que aquestes postres són una gran idea prou ràpida, molt saludable i plena de color.

No és necessària gairebé cap indicació, és molt fàcil i em sembla una gran idea feta amb productes del temps!

salada copy

Us presento una safata de fruites de temporada llesta per menjar. Sí, sí, tan fàcil com això. Es poden triar les fruites que vulguem i el que sí que us recomano és que us fixeu en els colors de les fruites per a fer-la el més atractiva possible.

Només em queda donar a les gràcies a la Marta i a la seva mare per compartir aquestes meravelloses postres amb nosaltres!!

postresfruites2

Bon profit!

Ja arriba la calor. No ens oblidem d’hidratar-nos

Especialment ara que sembla que comencen a augmentar les temperatures (Visca! Per fi!) és important tenir especial consciència i estar especialment atents a les necessitats de líquid del nostre cos.

fuenteamapolaTot i que prendre una quantitat de líquid suficient és bàsic durant tot l’any, l‘augment de les temperatures ens en fan prendre més i, que per tant n’hem d’incrementar la ingesta. Ja vam comentar la importància de l’aigua en el nostre organisme i recordem que se n’ha de prendre entre 1,5L i 2L (entre 6 i 8 gots) cada dia per poder contrarestar les pèrdues de líquid a través de l’orina, la pell, la respiració i la femta.

S’ha d’estar especialment pendent de nens i gent gran ja que són la franja de població més feble. A més a més, aquests últims amb l’edat perden la sensació de tenir set encara que es manté la necessitat de prendre la mateixa quantitat de líquid. Per tant, és molt important que beguin encara que no tinguin set per evitar la deshidratació.

escarola copyteas copyPer comprovar el nostre nivell d’hidratació només cal una simple observació de l’orina. Si comparem el color de la nostra orina de primera hora del matí amb aquesta escala de Armstrong en podrem fer una valoració aproximada. Si estem entre els 3 primers números, la nostra hidratació serà correcta. A partir del 4 es considera deshidratació, i estar entre els nivells 7 i 8 indica una deshidratació severa.

urine-chart.gifNo oblidem, però, que per hidratar-nos podem recórrer, a més de l’aigua, a infusions i brous vegetals. És important també aprofitar les fruites i hortalisses més riques en aigua, com els enciams, la síndria, el cogombre, el meló, els préssecs, els tomàquets o els albercocs, per posar-ne només alguns exemples. Els aliments freds ens ajudaran també a suportar millor les altes temperatures.

Per fixar-ho a la memòria us pot anar bé recordar aquesta piràmide de la hidratació de la Sociedad Española de Nutrición Comunitaria.

hidratacion2I gaudiu de la caloreta!